vineri, 19 iunie 2015

Bravo (de multe, multe ori)

A trecut inca un an in care Teo s-a bucurat de scoala. Hopurile cele mari ale clasei a II-a: inmultirea si cititul. Pe primul l-a depasit cu brio, fara sa ridic un deget. La al doilea inca ma enervez. Citeste bine, cand citeste. Baiul e ca nu vrea. Inca n-am descoperit cartea magica care sa-i placa si chiar avem o gramada pentru varsta ei in biblioteca personala. Am dus-o cu sora-sa si la biblioteca judeteana, poate vede ceva. Si-a luat doua carti, dar nici macar n-a pus mana pe ele. Eu totusi inca sper si tot aduc vorba de carti. Nu lipsesc nici exemplele, deoarece se chiar citeste in casa, dar la ea dorinta de miscare primeaza.
Per ansamblu s-a descurcat foarte bine in acest an. Daca a inceput refuzand complet sa mearga la concursuri, in semestrul al doilea s-a format o trupa pro matematica, a caror membri s-au tot luat la intrecere in timpul orelor, totul culminand cu plansete tardive ca si ea vrea la concursul de gazeta matematica, ca X si Y. Deci la partea de invatatura, vad ca-i place.
Au inceput compunerile; cu multe cuvinte frumoase si povesti complicate. Chiar daca nu citeste, a reusit sa invete sinonime si expresii si se descurca neasteptat de bine si la compuneri. Cu doua zile inainte de terminarea anului scolar, i-a cerut invatatoarei sa le mai dea compuneri. Orele i se par captivante si vine acasa cu povesti legate de inventatori, de personaje din povesti, cu comparatii de cuvinte si incearca s-o incuie pe Diana pe partea de vocabular: "Dar tu stii ce inseamna <<suav>>? Dar <<jilav>>?". Tot saptamana trecuta mi-a marturisit ca a avut noroc cu Diana ca a citit intr-o carte de-a Dianei si a fost singura din clasa care a gasit sinonimul unui cuvant (cred ca era vorba de mirare -uimire ) . Au fascinat-o orele de "educatie pentru sanatate"; cred ca aceasta materie si matematica au fost preferatele.  Si intr-adevar au fost captivante: au entuziasmat-o  povestile legate de hepatita si tipurile ei, de diabet, de vaccinuri, tetanos; mancare sanatoasa; dezvantajele sucurilor acidulate. Lectiile despre carii tinute de doi parinti stomatologi iarasi au lasat-o cu gura cascata :) Nu au fost doar lectii predate; doamna le-a dat exemple din copilaria ei, intamplari si accidente petrecute in viata ei de copil, adult si de mama. Deci totul a fost punctat cu experiente clare si Teo le-a invatat prin exemple vii, din care a facut conexiuni. Nu m-am gandit de exemplu niciodata sa-i spun ca mainile nespalate pot duce la boli concrete, cum ar fi hepatita A si ca eu am avut asa ceva in copilaria mea si-am stat in spital. Doar dupa aceste lectii m-am prins sa-i povestesc de bolile ce le-am avut, de experienta de copil in spital si alte intamplari petrecute pe cand eram copil de varsta ei.
La matematica zbarnaie. Nu lucreaza in plus; temele sunt putine, dar "vede" problemele. Sunt copii mai buni ca ea, care lucreaza si au si rezultate, dar ma declar tare multumita. E net deasupra Dianei pe partea reala, sper s-o si tina entuziasmul inceput din semestrul al doilea. A facut "Fii inteligent la matematica" cu punctaj maxim, dar si la acest concurs a participat doar cu santaj din partea invatatoarei. Altfel nu ar fi mers. 
La lucru manual a fost intotdeauna buna, la desen foloseste culori vii si desenele ii sunt pline de viata, dar nu exceleaza. Surpriza (cred ca nu doar pentru mine ;) ) a fost castigarea unui concurs de desen. Nu ma astept sa intre oricum pe aceasta "filiera" :)
Temele - din fericire au fost putine comparativ cu ale Dianei la aceeasi varsta. Avantaje si dezavantaje aici: nu m-a lasat sa le corectez. Din aceasta cauza, tot greul a trecut pe umerii doamnei invatatoare; involuntar au fost greseli, respectiv zile unde n-a avut chef. Scrisul inca ii e frumos caligrafic; scrie relativ corect, cu mai multe greseli de ortografie dacat Diana la aceeasi varsta, insa in normalitate.
La engleza are accent foarte bun, un pic mai spre American English decat British English si e in crestere cu interesul pentru engleza.
Daca mai punem si sportul, curicular si extracuricular, a fost un an extrem de plin si cu multe rezultate peste asteptari.
Puncte unde trebuie sa lucram: frica de esec, despartirea  de mine (refuz total de a sta la scoala dupa scoala, de a participa la piesa de teatru tocmai pe acest motiv - ca trebuie sa stea la scoala in plus -; plansete in excursii sau chiar la film in oras ca i-e dor de mama - oare mai sunt copii mamosi la 9 ani ????), pauze in care s-a ciondanit cu copiii si chiar nu pot spune ca nu e vinovata, mai trebuie lucrat la politete, ca mai se baga in vorba cand nu trebuie.
Sfarsitul anului a venit cu carti, cu diplome, cu o revista a clasei in care apare cu o compunere, cu poza cu medaliile de la karate, dar si cu o bucurie imensa ca a venit vacanta :). Teo, ce mai!
Si si aici, Teo si-a gasit invatatoarea perfecta, care stie s-o tina in priza; s-o laude cand e cazul si sa o certe si s-o ameninte cand sare rau pe bec :) . Sunt zile cand vine acasa cu parul mirosindu-i a parfum "de doamna"; o intreb ce-a facut frumos in acea zi si-mi povesteste cu o voce de marturisiri de secrete ca a luat-o doamna langa ea din cauza ca .....  sau ca a ridicat-o sa scrie la tabla ca era prea sus scrisul sau ca pur si simplu a luat-o in brate :) - eu spun ca asta spune tot, acea voce mica povestind timid ce fapta frumoasa a facut in acea zi la scoala sau exploziile de entuziasm legate de boala X invatata sau aprofundata sau proaspatul FB din caietul de mate'.


Premiul de la "Fii inteligent..."

Olimpiada pe scoala clasa a IV-a; problema facuta in clasa a II-a
Din revista clasei